پراکنده از متن

خورشید می گوید: وای بر احوال شما، گیسوی زیبای زرین من آغشته به گه شده است.

….

هاینریش: کسی خائن است که خیانت بکند و تو به هر دری بزنی من خیانت نخواهم کرد.

گوتز: کسی خیانت می کند که خائن باشد، و تو خیانت خواهی کرد. آره جانم. اصلا تو مدتهاست که خائنی: دو گروه در مقابل هم قرار گرفته اند و تو مدعی هستی که به هر دو تعلق داری . پس تو دو دوزه بازی می کنی، پس تو به دو زبان فکر می کنی : رنج مردم فقیر را به زبان کلیسا می گویی»آزمون» و به زبان آلمانی می گویی «ظلم». اگر مرا وارد شهر بکنی عنوانی بر عنوان تو اضافه نخواهد شد تو همان خائنی خواهی بود که هستی، همین. خائنی که خیانت می کند خائنی است که سمت خویش را قبول کرده است.

….

هاینریش: تو که لاف از بدی میزنی ، غافلی که رنج بیهوده می بری و برای هیچ و پوچ هیاهو می کنی. اگر می خواهی مستحق جهنم بشوی کافی است که راحت توی رختخواب دراز بکشی. دنیا بیعدالتی است: اگر قبولش کنی شریک جرم می شوی، اگر عوضش کنی جلاد می شوی . ها ها بوی گند زمین تا آسمانها رفته است.

….

هیلدا: از تو طلب آمرزش کنیم! تو را چه به آمرزیدن ما؟ تویی که باید از ما آمرزش بطلبی! نمی دانم که برای من چه مقدر کرده ای، این زن را هم درست نمی شناختم، اما اگر تو او را محکوم بکنی من بهشت تو را نمی خواهم. گمان می کنی اگر هزار سال در بهشت بمانم هرگز وحشت چشمهای او فراموشم بشود؟ تا زمانی که در جهنم تو دوزخیان هستند و در زمین تو فقرا ، من برگزیدگان ابله تو را که می توانند شاد باشند تحقیر می کنم: من طرفدار انسانها هستم و دست از این طرفداری برنمی دارم. تو می توانی مرا بی کشیش و بی اقرار بمیرانی و بی خبر به دیوان عدالت احضار کنی: آنوقت خواهیم دید که تو مرا محاکمه می کنی یا من تو را.

….

» شیطان و خدا» ژان پل سارتر

4 پاسخ to “پراکنده از متن”

  1. پگاه Says:

    خوشم اومد، نخونده بودم…. باید به لیست کارهایی که باید انجام بدم اضافش کنم

  2. پگاه Says:

    ماهی جان یه موقع سر به من نزنی ها؟ مالیخولیا میگیری……

  3. gharbzade Says:

    wow

  4. باران Says:

    از دستم در رفته این کتابه. گیرش میارم استادش می کنم.

پاسخی بگذارید

