نوشتن مقاله های علمی

paper.jpg

به عنوان یک محقق یکی از بخشهای عمده کار وقتی هست که می خوای نتایج تحقیقاتت رو برای بقیه گزارش کنی. تجربه شخصی من نشون داده که نیمی از رضایت کاری وقتی برام به دست می یاد که بتونم دانسته هام رو واضح و خوب به بقیه منتقل کنم . در یک جلسه ارایه اگر ببینم که شنونده هام با علاقه گوش می دن احساس رضایت از کارم چندین برابر میشه. یکی از جاه طلبیهای علمی م هم نوشتن یک مقاله است که کلی بهش ارجاع بدن.

نوشتن برای من اصلا هراس انگیز نیست . خیلی هم دوست دارم بنویسم . نوشتن کمکم می کنه که ذهنم جمع و جور بشه و روند نتیجه گیریهام منطقی تر بشه. اما بین نوشته های ادبی و علمی تفاوت از زمین تا آسمونه. توی یکی ابهام و عدم قطعیت و بازیهای زبانی به ارزش نوشته اضافه می کنه اما دیگری وضوح و سادگی و رسایی مطلب اساس نوشته است.

این مشکلی است که چند وقته باهاش دست و پنجه نرم می کنم. من نوشته های علمی ام رو هم به سبک ادبی مبهم می نویسم . با دوستان زیادی حرف زدم حتی کسانی که زبان اولشون هم انگلیسی هست با نوشتن مقاله های علمی مشکل دارند . تازگیها کتاب جالبی پیدا کردم و دارم می خونم ، کتاب «How to write and Publish Engineering Papers and Reports» توی دانشکده «Bio system» اینجا به عنوان درس سمینار فوق لیسانس و دکترا تدریس میشه.

متن پربارو در عین حال ساده و رونی داره. توصیه می کنمش بهتون اگر مهندسید یا محققید و دوست دارید که کارتون رو خیلی شسته رفته و تر تمیز گزارش کنید.

10 پاسخ to “نوشتن مقاله های علمی”

  1. سین جیم Says:

    برای من خیلی می تونه مفید باشه. دنبالش میرم.
    من یه مشکلی که با دانشگاهم دارم اینه که استادای اینجا به طرز ناجوانمردانه ای به هرگونه هرگونه انگلیش میستک حساسیت دارن. مدرک زبانی که دانشگاه واسه ورودی می خواد آیلتس 6 هست که خیلی بالا نیست ولی استادا در حد 8 از آدم انتظار دارن.
    اگر هیچ مشکل سینتکس و سمانتیک در مقاله نباشه و به همه سوالات هم جواب داده باشی به طرز احسنت، بهت می دن C و نمره B , A واسه وری وری گود انگلیش هست!!!!
    این انصاف نیست آدم بیاد سوئد درس بخونه و نتونه بیشتر از C بگیره!
    تو راه حلی واسه این قضیه داری که بشه هم مهارت های نوشتاری انگلیسی رو بالا برد و هم ارائه مطالب علمی؟

  2. باران Says:

    باهات موافقم. فکر کنم منم به شدت بهش نیاز دارم. البته من نسبت به نوشتن مقاله کلا و به خصوص انگلیش اینرسی دارم.

  3. پگاه Says:

    احتمالا من بهش خیلی نیاز دارم …..ممنون

  4. زی زی Says:

    خرخونها!!!

  5. داود Says:

    سلام
    با » سرنوشت آدمي» آپم

  6. مصطفی Says:

    من که ترجیح میدم صبر کنم نتیجه اش رو روی کارت ببینم بعد نظر بدم P:

  7. Amir Hossein Says:

    Gholase in ketabo nadari
    be surate jozve

  8. mahi Says:

    امیر حسین من جزوه ای که به «بایو سیستم «دادن رو کپی کردم. یک سری خلاصه از کتابه و اطلاعات دیگه برای دانشجوهای فوق و دکترا. خواستی بگیر کپی کن. جالبه حتی مدیریت استرس در دوران تحصیل هم داره. من احتمالا کم کم اونا رو اینجا می نویسم.

  9. ابتين Says:

    سلام اقا يا خانم mahi
    من اين كتاب رو به شدت نياز دارم. جه طوري مي تونم اورو از شما بگيرم . لطفا به من ميل بزنيد . بسيار متشكرم

پاسخی بگذارید

