رپ و اخلاقیات تهوع برانگیز ما

از رپ همیشه پسرهای سیاه پوست با شلوارهای آویزون و زنجیر گردنهای کلفت توی ذهنم بود ،راستش زیادی حال نمی کردم باهاش. تا اینکه چند وقت پیش اتفاقی چند تا آهنگ رپ فارسی واسه دویدن توی جیم دانلود کردم. «ساسی مانکن» و «حسین مخته» ، خیلی خوشم اومد. خیلی با حال می رینن به همه چیز . ادبیات شون خیلی قشنگ می زنه زیر لفظ و قلم حرف زدنهای نسلهای قبلی. چیزی که به نظرم منحصر به فرد توی نسل ما. این حال به هم خوردگی ما از تظاهر ها و آداب داریهای بی مورد .

چند وقت پیش از رادیو زمانه یک مقاله راجع به رپ خوندم که یک تکه اش رو که خیلی حال کردم باهاش میذارم اینجا.

«رپ فارسی دهن​کجی بزرگی است که بدون اینکه خود را مستقیما رو در روی مذهب قرار دهد، ادبیاتی غیر مذهبی دارد. خدا را به نقد می​کشد. عشق سنتی را به چالش واداشته و سکس را می​ستاید. روابط گستره​ی مبتنی بر پول و فساد را به تمسخر می​گیرد. از گریز می​گوید، از ترس از مخدر. به خود متکی است و آینده روشن را در راستای اعتراض جمعی بچه​های خیابان جستجو می​کند. بیانیه صادر نمی​کند. عکس​العملش مستقیم و بدون ملاحظه است. اهل مصلحت نیست. گاه سیاست​های رئیس جمهوری را هدف می​گیرد، گاه پخش یک فیلم خصوصی از یک هنرپیشه، و گاه طرح مبارزه با بدحجابی را به صلابه می​کشد.

رپ نه ملایمت و محافظه​کاری موسیقی کلاسیک را دارد و نه زرق و برق و بشکن و بالا بنداز موسیقی پاپ را. شاید این​گونه به نظر برسد که رپ فارسی عاری از شعر و موسیقی خیال​انگیز است و به جهت جوان​گرا و بی​معلم و استاد بودن و عدم کشف سلسله مراتب​های انسان​شناختی و عرفانی و معرفتی و هنری، ارزش تامل و توجه ندارد. اما چیزی که بدیهی است، رپ فریاد فراگیر رنج و ستم و افسردگی و اعتراض نسلی است که به فتوای هنر هم اعتنایی نمی​کند.»

در همین باب بی ملاحظه بودن ، چند وقت پیش با یک نفر بحث می کردم راجع به دسته بندی فحشها. به این آقا می گفتم دسته بندی فحشها از کجا اومده. اصلا اینکه یکی به یک نفر بگه» تو دروغگویی «. یا بگه «خایه نداری» هر دوش به یک اندازه ناراحت کننده است . چرا اینقدر به دومی واکنش بدتره. در مورد دومی میشه جواب داد «می خوای بهت نشون بدم ببینی دارم.» از دید من زبون فحش بده چون آزار دهنده است. اما اینکه ژست بگیری و تر و تمیز فحش بدی بعد تا یکی جوابت رو داد ،داد و بیدادکنی که به من توهین شد، خیلی تهوع انگیز تره. البته بماند که این دوست ما از اینکه من کلمه خایه رو به کار بردم چند شبی خوابشون نبرده بود و این به من نشون داد که بابا برو کشکتو بساب که اخلاقیات پوسیده ما تا ازین در بیاد که دروغگویی رو بدتر از به کار بردن کلمه خایه بدونه هنوز خیلی کار داره .


پ.ن.

1.اینم یکی جای دیگه که آستین بالا زدیم و نشون دادیم : فحش تمیز و کثیف وجود نداره. همه شون به یک اندازه کثیفند.

اینم لینک اصلی

2. یک ذره رپ فارسی .البته اگر توانایی روحی شنیدن بعضی کلمات رو ندارید لطفا گوش نکنید.

3. این پست رو هم دوسال پیش نوشتم.  این قسمتش رو بارها بهش رسیدم:

«من همون مدل فحش چاله ميدونی رو ترجيح ميدم به تمام اين خزعبلاتی که بوی گند روشنفکريش حالم رو به هم ميزنه. چون اونطوری حداقل طرف نيازش رو به بروز خشمش کاملا خالص بيان ميکنه و با فحش هم خودش و هم طرف مقابل رو  تحقير می کنه.»

انگار ما مدت زمان زیادیه که داریم در این زمینه فرهنگ سازی می کنیم:)

9 پاسخ to “رپ و اخلاقیات تهوع برانگیز ما”

  1. بامداد صادق - پگاه Says:

    😀 به خصوص جمله ی آخر سطر چهارمت خیلی رپی بود …. نه ؟ این رپی ها ولی این را نمیگن ها میگن » خیلی باحال قهوه ای میکنن همه چیز را»

  2. باران Says:

    ممکنه با تفکر رپ اینطور که نوشتی کلا حال کنم و قبولش داشته باشم ولی از سبک موسیقی اش اصلا خوشم نمی آد و حتی متنفرم. بدجوری میره رو اعصابم. در ضمن شخصیتت را عشق است جیگر رپ🙂

  3. Herfei Says:

    That is intresting…

  4. بامداد صادق - پگاه Says:

    دفعه پیش که اومدم این خط آخر نبود یا مخ من هنگه؟ به هر حال این پست دوسال پیشت را حالا دیدم . میگم این فحش های چاله میدونی را من هم خیلی دوست دارم راستش نمیدونم چرا . ولی بهم خیلی فاز داد نوشتت

  5. k1 Says:

    na, engar tooie 2 saal hanooz vaght nakardi be oon jomle fekr koni

    engar lozooman hamishe inha adaahaaie roshanfekrane hastan be ghole to

    agar intore zende baad chaale meidoon

    moshkel ine ke chon hamishe adaa didi, hatman har chize dige ham adaast

    agar bekhay dar morede 2 saal pish va oon «adaa» harf bezani man hastam

  6. ماهی Says:

    ;کیوان جان شاید اون زمان در اون مورد خاص اشتباه می کردم و فکر می کردم اداست حداقل دو سه سالی که تو رو می شناسم بهم ثابت کرده اشتباه فکر می کردم .
    در مورد اون جمله هم اگر چه از روی عصبانیت گفته شده بود و زیاد حال گیری بود در اون وقت . اما کمی تا قسمتی قبولش دارم:) حرف هم می زنیم اما در مورد هوای خوب و دخترهای خوشگل . 🙂

  7. k1 Says:

    (:

  8. Ali Says:

    baby i love u so much i admire your honesty and brave personality

  9. بامداد صادق - پگاه Says:

    فکر کنم معنیش باشه تو بی غیرتی نه تو دروغگویی …نمیدونم

پاسخی بگذارید

