وینیپگ من

هشدار! اگر جعبه پاپ کورن دستتان است و غروب جمعه ای می خواهید یک فیلم رمانتیک یا کمدی فرحبخش ببینید لطفا همین الان نظرتان را عوض کنید و بروید مثلا » از یاد بردن سارا مارشال » را ببینید. اگر از سرمای وینیپگ خسته شده اید اگر هر روز از خودتان می پرسید که من چرا باید سردترین شهر دنیا را برای زندگی انتخاب کنم ، باز هم توصیه می کنم این فیلم را نبینید که داغ دلتان تازه می شود.

وینیپگ من با صحنه های سفید یک دست . با جادوی برف و خواب آلودگی کرخ کننده اش ، فیلمی مسحور کننده است. البته مطمئن نیستم سحرش به دلتان بچسبد .

“Guy Maddin” کارگردان هالیوود و یکی از مشاهیر وینیپگ، سعی می کند از زادگاهش بگوید. فیلمی که نمی دانی سورئال است، مستند است.

آیا درست است که در وینیپگ هیچ علامت راهنمایی رانندگی را نباید از بین برد و آنها را در جایی برای همیشه نگه می دارند؟

آیا درست است که بعضی از خیابانهای وینیپگ به نام فاحشه های مشهور نام گذاری شده است؟ آیا واقعا در ۱۹۲۰ اسبهای فراری از آتش در رودخانه افتاده اند و تبدیل به مجسمه های یخی شدند و به یکی از معدود جذابیتهای توریستی وینیپگ اضافه کرده اند؟

فیلم مملو از عکسهای خانوادگی و فیلمهای شخصیِ قدیمی است که نمایی از گذشته وینیپگ را نشان میدهد.

Guy Maddin برای فرار از جادوی زادگاهش برای همیشه، سعی می کند مستندی بسازد و گذشته خودش را بازسازی کند ، مستندی که فقط مادرش نقش واقعی خودش را بازی می کند و بقیه هنرپیشه هستند و خاطرات گذشته بازسازی می شود.

گویا در زیر بی حرکتی و کرخی ظاهری شهر، رشته ای نهفته است که نمی تواند پیوندش را با این شهر از بین ببرد. همانطور که مادرش از بازی در سریالی که هر روز تکرار یک حادثه است خسته نمی شود.

Ledge man، تنها سریالی که در وینیپگ ساخته شده و داستان هر روزش مرد حساسی است که بنا به دلیلی تصمیم به خودکشی می گیرد و به لبه پنجره می رود تا خودش را پرت کند اما مادرش او را راضی می کند که از خودکشی دست بکشد و او در پایان راضی می شود.

شباهت غریبی است بین این سریال و وینیپگ. سریالی که حتی نمی دانی واقعا ساخته شده یا ساخته ذهن کار گردان است.

Guy Maddin خیلی زیبا سر به سرت می گذارد و گاهی حتی با تکرارهای پی در پی یک کلمه و تصاویر تند پشت سر هم، عصبانیت می کند، اما اگر دلتان فیلمی با مزه گس وینیپگ می خواهد،«وینیپگ من » فیلمی است که یک بار دیدنش خالی از لطف نیست.

پ.ن. این رو برای همسفر نوشتم.

7 پاسخ to “وینیپگ من”

  1. باران Says:

    خیلی حرفه ای نوشته بودی حسودیم شد به نقدت

  2. mahi Says:

    باران جان اسمش رو بذاریم معرفی فیلم بهتره:)

  3. پگاه Says:

    نقد فوق العاده ای بود راستی حسابی سفر کردی ها خوش گذشت؟ اصفهان نیومدی؟ من هم مدتی نبودم که ظاهرا توی وبلاگستان پر از اتفاق شده…. به هر حال آرزوی موفقیت دارم واست

  4. zohre Says:

    cheghadr inja hame hamdigaro tahvil migiran!!!!!!!!!!!

  5. هری پاتر Says:

    بسیار جالب بود برای بنده
    یه چیزی بگم درمورد تاثیرگذاری وبتون حال کنین!
    مثلا من یه فیلمی مثل برات رو از اینجا شناختم
    و چندتا جمله کوتاه کافی بود که برم دنبالش

  6. haji Says:

    salut! ca va? vous avez vu mon mel?

  7. مهدی Says:

    خیلی ترسوندی منو از سرماش آخه من میخوام برم اونجا زندگی کنم
    راستی فیلمشو از کجا میتونم تهیه کنم

پاسخی بگذارید

