کاباره تهران

با امیرها تصمیم گرفته ایم برویم «کاباره تهران » . امیر دارد yellow page ایرانیان را می گردد. بلند میخواند » مشروب فروشی …» میخندیم.  میگویم این کلمه برای من بار منفی دارد. امیر هم موافقت میکند.  مقایسه می کنیم معادل انگلیسی را، راحت می گوییمLiqure Mart  امیر میگوید :» کاباره» مثلا.  ندیده بدبینم بهش.

نمیدانم .شاید تاثیر محیط زندگی و فرهنگ در ایران باشد. امیر زنگ میزند. مسئولش می گوید ورودی 35 دلار به همراه شام است و امشب خانم ژولیت و آقای پویا برنامه دارند.  تصمیم میگیریم برویم. مخصوصا که پاتوق ایرانیهای لس آنجلس است و ایرانی لس آنجلسی برای خودش یک کاراکتر دیدنی است.

کاباره به سبک رستورانهای ایرانی میز و صندلی چیده شده است. اما همه طوری است که می توان سن را به خوبی دید. جای خوبی پیدا می کنیم که روبروی سن باشد. همه نشسته اند مشغول شام خوردن. دو تا رقاص هم در حال رقص عربی هستند. بالای سن نیستند. گاهی جلوی سن می رقصند و گاهی هم بین جمعیت میروند. ترکیب سنی جمعیت مردان نسبتا مسن همراه همسرانشان هستند. احساس بدی دارم. دخترها باسن هایشان را زیر شر شره های عربی می لرزانند. چیزی نمی گویم. فکر میکنم الان امیرها می گویند باز فمنیست شدی و از استفاده ابزاری از زنها ناراحتی.  نگاه میکنم به آدمهای دور برم . چند تا مردی که دور میز روبروی ما هستند زیر چشمی به رقاصه ها نگاه می کنند . این نگاه دزدکی است که دلم را ریش می کند. به چهره رقاصه ها نگاه میکنم . به نظر نمی رسد ایرانی باشند . دقیقا نمیدانم چرا اما این بیش تر آزارم میدهد. به امیر نگاه میکنم. سرش را نزدیک میکند و می گوید » این دیگه چیه؟» خنده تلخی می کنم . حالا می فهمم  آن بار منفی کاباره از کجا آمده است . آن یکی میگوید «هیچ ملیت دیگر را ندیدم اینجوری باشد. » می گویم یک رستوران عربی است که رقاص دارد توی وینیپگ.

بعد از رقص عربی ،خانم ژولیت می آید روی سن. آهنگهای گوگوش را میخواند ،حرکات صورتش هم دقیقا مثل گوگوش است. فکر می کنم ،با صدای به این قشنگی چرا  تقلید میکند؟

ژولیت بین آهنگهایش از بعضی از مهمانها تشکر می کند. یکی از آنها «مامان اسی» است. می پرسم » مامان اسی » کیه؟  امیر می خندد و می گوید:» یک چیزی مثل پدر پسر شجاع که از خودش معروفتره.». مامان اسی  خوشحال  است . انگار خیلی به اسی افتخار میکند.

خواننده بعد پویا است، گویا طرفدار زیاد دارد ، مثل خواننده های هیاتی است. سیاه پوشیده و محجوب است.  ترانه ای میخواند   راجع به زنی است. می خواند.»با صفا بودنتو ، با خدا بودنتو دوست دارم » با این جمله نمیتوانم جلوی قهقه ام را بگیرم. جمله بعد خنده ام را بیشتر میکند . چیزی در مایه های » خانمی تو دوست دارم»  . در پایان هم آهنگ را تقدیم به خانمهای ایرانی می کند و از آقایان خواهش می کند قدر زنهایشان را بدانند و به فکر زن خارجی گرفتن نباشند.

تمام خشمم را در خنده عصبی ام میریزم .میخندم تا بالا نیاورم به این نجابت و وفاداری و خانمی و هر چه در این دسته قرار دارد.

خشمم از نگاههای زیر زیرکی، از اعجوبه ای که ته آزادیش هم با  بی صداقتی همراه است. اعجوبه ای که فانتری لرزش باسنها را روی خانمی زنش خالی می کند.

زنی که می لرزاند باسنش را و هنرش می شود پای میز شام مرد و زن دیگری که کنار مرد نشسته و معجون نجابتش را می نوشد و می داند که شب با چشمهای مرده عشقبازی خواهدکرد.

پ.ن. این نوشته را یک ماه پیش در سفر به آمریکا نوشتم. با کمی ویرایش متن امروز پستش کردم.  در دوباره خوانیش احساس کردم خیلی رسا نیست.    تاکید من روی  بی صداقتی پیچیده و مصلحتی رابطه های انسانی است که نتیجه اش مردن و بی روح شدن رابطه است. قصد هیچگونه قضاوتی در مورد فانتزی داشتن و باسن لرزان دیدن و  … ندارم. نتوانستم نوشته را تغییر بدهم طوری که هم انتقال حس آن زمان و فضا باشد هم ساختارش درست بماند .(خوب بلد نیستم ).

4 پاسخ to “کاباره تهران”

  1. باران Says:

    فکر کنم منظورتو فهمیدم و باهاش موافقم. من هم حالم بهم می خوره از «این نجابت و وفاداری و خانمی و هر چه در این دسته قرار دارد»

  2. آرمان Says:

    خیلی مطلب باحالی بود.

  3. ميو Says:

    خانومي تو دوس دارم… آره جيگر. به مامان اسي هم سلام برسون.

  4. سارا Says:

    مرده شور ايراني هاي لس آنجلس رو ببرن كه آبروي ايران و كلاس و تمدن ايراني رو بردن، يه مشت ادم بي ريشه و بي كلاس و بيسواد ، حقه باز و شياد وعلاف ، اما تا دلتون بخواد ادا و اعتماد به نفس ، گشنه گداهاي دوزاري ، ما هم ديشب اونجا بوديم و هنگامه و شهرام شب پره برنامه داشتن، زنهاي ايراني همه مست و پاتيل و لأي پاي مردها عشوه ميومدن و كلايسشونو به رخ مي كشيدن! اوغغغغغغغ

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

