مادر بزرگ من

مادر بزرگ من دوست دارد همه چیز بهش الهام شود . او همیشه حرفهای خوب می زند . از احساسات خوبش حرف می زند. مثلا چند شب پیش می گفت «به قلبم افتاده که پسرم  از دست این قوم ظالم نجات پیدا میکند و به خانه بر می گردد.ظلم هیچوقت دوام ندارد و آدم ریاکار آخر رسوا میشود.» اشتباه نکنید پسر مادر بزرگ من که دایی من باشد جای مهمی نرفته بود جایی مثلا در اندازه های خط مقدم جبهه جنگی یا اسارت دشمنان بعثی یا حتی زندان جمهوری اسلامی به خاطر دزدی یا فکل بیش از حد بالا زده . پسر مادر بزرگ من رفته بود خانه زنش . مادر بزرگ من از وقتی پسرش داماد شده فکر می کند که پسرش را به اسارت گرفته اند  و خانواده زنش را از بزرگترین دشمنان خودش و در نتیجه بشریت می داند و به قول خودش روزی نیست که دامن خدا را نگیرد و دعا نکند که پسرش را آزاد و صحیح و سلامت تحویلش بدهد.

دیشب پسر  مادر بزرگم آمد . مادر بزرگ خیلی خوشحال بود  و هی به ما یاد آوری می کرد که دیدید قلب من راست می گفت . من هر چه از خدا بخواهم به من میدهد. حرفهایش را هی تکرار میکرد گاهی خطاب به ما و گاهی به خدا.  تشکر میکرد  و یادآوری میکرد که چه کارهایی که  قبلا  برای خدا انجام داده  و چه قولهایی که داده و حالا باید عمل کند. انگار قرار دادی بین مادر بزرگ و خدا بود. طبق قرارشان مادر بزرگ باید آش می پخت، پول میداد یک روضه حضرت عباس در حرم امام رضا بخوانند.

مادر بزرگ من از این بده بستانها با خدا زیاد دارد. این را از حرفهایش با مادر و خاله ام، می فهمم.  انگار که مادر بزرگ  به خاطر خدا  از دست خیلی از آدمهای بد و موقعیت های خطرناک نجات پیدا کرده.  با اینکه چند سالی هست به خاطر پاهایش زیاد از خانه بیرون نمیرود اما انگار زندگی اش به اندازه مامورهای مخفی سیا هیجان انگیز است. روزی صد بار بیشتر با خدا حرف میزند فکر کنم بیشتر از اینکه با پدر بزرگم حرف بزند با خدا حرف میزند. گاهی فکر میکنم اگر پدر بزرگ، دستش به خدا می رسید احتمالا یک دعوای  ناموسی حسابی با خدا می کرد از بس که زنش قربان صدقه خدا میرود. روزی صد بار از خدا این را میخواهد آن را میخواهد، با خدا قهر میکند برای خدا ناز میکند. ناز خدا را میخرد.

فکر کنم خواهر کوچکم هم مثل مادر بزرگم شده باشد. او هم یک دوست نامرئی دارد که باهاش درد دل میکند . اما اسم دوستش خدا نیست . اسمش نرگس است.

4 پاسخ to “مادر بزرگ من”

  1. Ashtar Says:

    and the funny thing is that they often say:
    spirituality makes you a better person!

  2. amir hossein Says:

    ماهی خیلی قشنگ بود
    من وقتی ایرام رفتم دیدم که توی ایران خیلی به خدا نیاز دارم تا کانادا. خدا در خرابه ها در جنگ ها در گرسنگی ها و نیازها دیده می شود. ولی نمی شود به آنها ایراد گرفت آنها بدون این خدا می میرند.
    خدا چیزی نیست جز خودت

  3. mahi Says:

    امیر حسین ممنون.
    جایی می خوندم فکر کنم از «جولیان بارنز «بود .وقتی ازش پرسیدند به خدا اعتقاد داره . جوابش خیلی به دلم نشست.»I don’t believe in god but I miss him» .
    قصد من مسخره کردن این اعتقادات نبود . بیشتر زمینی کردن این چیزای به نظر هوایی بود.

  4. باران Says:

    وای وای وای. عالی بود. مثل یه نویسنده خفن. چرا مثلش دقیقا خودش. و این جمله ای که در جواب امیرحسین گفتی هم واقعا شدید بود. هیچ صفتی که به حسم بخوره پیدانمی کنم. شدید در واقع حسمو نشون می ده نسبت به اون جمله.

پاسخی بگذارید

