شما بگید من چی کار کنم؟

یکشنبه ها می رم کلاس زبان فارسی که برای بچه های ایرانی اینجا تشکیل شده. دستیار معلمم. هفته پیش معلم مریض شده بود و مسئوولیت کلاس 6-7 نفره ی بچه های 10-12 ساله را من باید به عهده می گرفتم . یک قسمت کلاس از دو تا از بچه ها که خوندن بلد بودند خواستم که درس رو بلند بخونند و بقیه گوش بدن. 10-15 دقیقه ای خوندند. بقیه هم اصلا روی صندلی بند نبودند. بعد ازشون پرسیدم حالا قصه چی بود؟ هیچ کی جواب نداد. حالا داستان درس چی بود. یک صفحه توصیفات اینکه قهرمانهای داستان ( فکر کنم امین و آزاده بودند) در پارک با خانواده نشسته اند و دارند از هوای خوب لذت می برند. این داستان مال کتاب کلاس سومه(داستان لبخند). انصافا کی می تونه بچه 10-12 ساله رو بنشونه و باهاش راجع به هوا و لبخند و اینا حرف بزنه. دیدم که فایده نداره.از بچه های کلاس بالاتر خواستم درس رو بخونن و به سوالاش جواب بدن. یکیشون بعد از چند دقیقه اومده می پرسه به این سوال چی جواب بدم. سوال چی بود. خاطره یک لبخندتون رو بنویسید؟ من چی بگم ؟ باور کنید من هم هیچ جوابی نداشتم بدم. گفتم دو تا جمله بنویس توش کلمه لبخند داشته باشه.

حالا شدیدا دنبال فعالیتهایی هستم که برای بچه های این سن و سال جذاب باشه و تشویق کنه که فارسی حرف بزنند.نظری دارید؟

کلمه ای که بچه های یاد گرفتند «ای ول» بود که بنده برای تشویقشون به کار می بردم و اینها هم سریع گرفتند کلمه رو . امیدوارم هفته دیگه مامان باباها شاکی نشند این چه زبان فارسی که یاد بچه هامون دادی.

3 پاسخ to “شما بگید من چی کار کنم؟”

  1. پگاه Says:

    سلام ماهی جان میدونم که اصولا نظرات من واست کار آمد نیست ولی یه تجربه داشتم از پسر داییم اولین سفری که اومد ایران 13 ساله بود به شدت به کلماتی که توی شعر های این رپ ها استفاده میشه یا بذله گویی و پاسور و » فحش » علاقه نشون میدن . من این تجربه را داشتم به هیچ صراطی واسه نوشتن مستقیم نبود تا اینکه یه فیلم پر از لغت ساختگی و متلک تلویزیون نشون میداد که ازش خواستم خلاصشو بنویسه . کمی بهتر شد . کلماتی مث خفن ، داف، اراذل،…. و شعرهای ساسی مانکن را دوست دارن

  2. لی لی Says:

    شما به من بگید چی کار کنم کمکم کنید تورو خدا دیگه نمی دونم چیکار کنم دارم دیونه می شم همش تهدیدم می کنن اخرش من و می کشن من می دونم ولی هیشکی حرفام و باور نمی کنه هیشکی به حرفای من اهمیتی نمی ده اصلا به کسی نگفتم چون جراتش و ندارم فقط دارم به شماها می گم که نمی دونیین من کیم توروخدا تنهام نزارین خواهش میکنم انقد گریه کردم چشام می سوزه نمیدونم همش به خودکشی فکر می کنم بهتر از اینه که روزی هزار بار دارم میمیرم من فقط میخوام کمکم کنین خواهش میکنم

  3. لی لی Says:

    دلم میخواد برم یه جایی و داد بزنم و خودم و خالی کنم انقد بغض تو گلومه که داره خفه م میکنه دلم میخواد بمیرم کاری کردن که بزرگترین آرزوی من مردن شده هر لحظه منتظرم که یکی بیاد و یه بلایی سرم بیاره ترس تمام وجودم و گرفته دارم از فکروخیال میمیرم شما اگه جای من بودین چیکار میکردین چه حالی داشتین- نمیدونم چرا دارن این کارارو با من میکنن اینا وحشین مریضن. دلم یکیو میخواد که ارومم کنه ولی نیست دلم میخواد یکی محکم بغلم کنه بهم ارامش بده بگه که همیشه باهامه و تنهام نمیزاره دلم میخواد تو بغلش همه بغضام و خالی کنم ولی من هیشکی و ندارم که حرفام و بهش بزنم من………………….

پاسخی بگذارید

