هوش احساسی

مدتیه درگیر اینم که چرا ناخود آگاه تمایل دارم توی مغزم زندگی کنم. زیاد دور و برم دیدم. یه نظریه ای دارم راجع به آدهایی که توی مغزشون زندگی می کنند اما نمی خوام کلی گویی کنم. بیشتر برام این پدیده مهمه تا آدمهایی که دچارشن. توی مغز زندگی کردن، یعنی هر احساسی رو شدیدا تجزیه و تحلیل می کنیم و گند و گهش رو می کشیم بیرون. احساسات اول مستدل میشه بعد بیان میشه. انگار حتما باید همه چیز و همه کار خودمون و بقیه رو مستدل کنیم . برامون جمله » خوشحال نیستم» ارزش کمتری داره از جمله » من خوشحال نیستم چون در کودکی یاد نگرفتم که چه جوری خوشحال باشم یا چون از کاری که می کنم خوشم نمی یاد یا چون شوهرم من رو نمی فهمه» . به نظر من دو تا جمله اگر گوینده صداقت احساسی داشته باشه به یک اندازه خوشحال نبودن رو نشون می ده. جمله دوم اگر دلایل واقعی خوشحال نبودن رو نشون بده می تونه کمک کنه به رفع مشکل . اما تجربه من بیشتر این بوده که معمولا این دلایل برای اعتبار بخشیدن به قسمت اول جمله است. تصور کنید به دوستم می گم: خوشحال نیستم. اولین چیزی که می پرسه :چرا؟ اگر بگم نمی دونم احتمالا اهمیت کمتری برای حرفم قائله و می گه خوشی زده زیر دلت، يا تو همیشه ناراحتی. اما اگر دلیل بیارم حرفم رو جدی می گیره اونوقت وارد یک بحث داغ می شیم برای رفع مشکل. این بحث خاتمه پیدا می کنه با همه کارهایی که باید انجام بدم و تا حالا انجام نداده ام تا خوشحال بشم. احساس کوتاهی در حق خوشحال کردن خودم باعث می شه ناراحت تر از اول باشم. یک سناریوی دیگه اینه که می گم خوشحال نیستم. دوستم نمی پرسه چرا. اعتبار می ده به جمله من و یک جک می گه تا بخندم، یا اینکه می پرسه یکی رو می خواهی تا به حرفت گوش بده شاید حالت بهتر بشه اگر حرف بزنی. یکی از کشف های جدید من اینه که احساسات فقط احساس هستند. مهم هستند اما زود گذرند . اگر خواسته باشی مستدلشون کنی می مونند و کلی انرژِی ازت هدر می دهند. اما اگر حسشون کنی خودشون می گذرند.

2 پاسخ to “هوش احساسی”

  1. میو Says:

    همه مون انگار این طوریم. علاقه خاصی به در آوردن گه مسائل داریم در واقع. راستی خوشحالم که مینویسی. ادامه بده. بوس

  2. زی Says:

    چه خوب که برگشتی اینجا دوباره

پاسخی بگذارید

