غير ممكنها

اولين عكس العمل من بعد از ديدن اين عكس از لويس گرين فيلد ،غير ممكنه!، بود.

20130413-164555.jpg
چطور ممكنه همچين تعادلي برقرار بشه. بعد از كمي مكث، اينكه اين، يك قطعه از مجموعه اي حركت هست، عكس رو باور پذيرتر كرد. با خودم فكر مي كنم كه چرا در لحظه اول به نظر غير ممكن مياد. اينكه من به طور ناخودآگاه و سريع فكر كردم اين رقاص رفته روي دست اون يكي دراز كشيده و خيلي شيك منتظر عكاس شدند كه عكس بگيره. يعني من با نسبت دادن زمان زياد اين حركت رو پايدار و غير قابل تغيير فرض كردم و در نتيجه غير ممكن. عكاس اين عكس تخصصش گرفتن عكسهاي در حال حركت هست . نقل به مضمون توي يك نوشته اش اينجا
مي گه هدفش از تصوير حركت در واقع براي نشان دادن زمان است. ثبت گذر سريع زمان و تصاويري كه خارج از محدوده درك مااست. همانطور كه بيننده هاي اين رقص مطمئنا اين تصوير را نديده اند يا به عبارت بهتر اين تصوير را در ذهنشون ثبت نكرده اند.
اين عكس و حرفهاي عكاسش من رو ياد پادكستي انداخت كه چند وقت پيش گوش مي دادم. قضيه يك تحقيق روانشناسي بود . به يك عده ويدئويي داده بودند از يك بازي بسكتبال و خواسته بودند تعداد پاسهايي كه يك بازيكن لباس سياه به لباس سفيد ( يا چيزي شبيه اين) داده را بشمارند. وسط بازي يك نفر را با پوست گوريل مي فرستند وسط زمين براي چند ثانيه. تمام شركت كننده ها تعداد پاسها را با تقريب خوبي درست شمرده بودند.اماوقتي ازشان مي پرسند. چيز عجيبي وسط زمين نديديد اكثريت قريب به اتفاق مي گويند نه. وقتي دوباره فيلم را نشان مي دهند بدون هيچ هدف از پيش تعيين شده اي، همه گوريل را مي بينند. اما خيليها ادعا مي كنند اين همان فيلمي نيست كه اول نشانشان داده اند.
براي من جالب است اين راههاي ميانبري كه مغز دارد براي سريع كار كردن و جزيياتي را كه از حواس مي گيرد و ثبت نمي كند يا اصلا نميگيرد ( نمي دانم كدامش است ) تا تمركز به هم نخورد يا شايد از ايده و فكر از پيش شكل گرفته اي حمايت كند. چيزي توي مايه هاي دنبال هر چيز بگردي حتما پيدايش مي كني. به نظر من اما نكته نديده ها و نشنيده ها نيست. كه انگار سيستم ما اينجوري تكامل پيدا كرده نكته ايمان ما به اين ديده ها و شنيده هاي ناقص است.

2 پاسخ to “غير ممكنها”

  1. صاب مرده Says:

    عکس جالبي بود، ممنون!

  2. پگاه Says:

    ماهی جان عنوان مطالب جدیدت توی لیست وبلاگ من میاد ولی وقتی میام بخونم این آخرین پستته!!!!

پاسخی بگذارید

