خاطره خوانی

چند و قتی هست که خاطراتم را بازخوانی می کنم. انگار به سن وسالی رسیده ام که برگردم عقب و خاطره بخوانم. اول دبیرستان که هستی هیچ وقت فکر نمی کنی روز اول مدرسه چه کار کردی؟ این خاطرات ناگهان نمی پرد وسط حرفهایت. حتی وقتی بیست و چندسالت است باز هم به عقب نگاه کردن زیاد اتفاق نمی افتد. اما کم کم شوق به جلو دویدن کم میشود و می ایستی. فکر کنم برای من زودتر از بقیه شوق به جلو دویدن از بین رفته. در کتابی که این روزها دستم هست. میراندا یک زن مریض احوال سرخپوست که معشوقه قهرمان داستان پدن است می گوید: آدمها فکر می کنند که زمان به جلو می رود و آنها باید تویش را پر کنند با کارهایشان، دستاوردهایشان، موفقیتهایشان .. اما زمان فقط یک سیکل است که تکرار می شود و با هر تکرار کهنه تر می شود.
چند روز پیش که باآرش برای پیاده روی رفته بودیم.از خاطراتمان می گفتیم. آرش می گفت آدم خاطرات بد را یادش نمی آید. حافظه ما در موقعیتهای دشوار خیلی راحت می نشیند عقب و میگذارد که اتفاقات بیافتند بدون ذخیره شدن. شروع کردیم به بررسی این نظریه. من معلم کلاس اولم خانم هوشمند یادم بود. حتی می توانستم گرمای تن شل و چاقش را که از زیر مقنعه بلندش می زد بیرون ، وقتی روی من خم شد تا ببوسدم را به یاد بیاورم و حس کنم بعد از بیست و پنج سال. اما از این اواخر خاطره ای واضح با بو و لمس کامل به یاد ندارم. اتفاقات یادم هست. اما خاطره نه.. .
فکر میکنم خاطرات بدهم جایی ذخیره می شونداما راحت قابل دسترسی نیستند. اگر زمانی ترسیده باشی ممکن است خاطره ترس از حافظه ات رفته باشد اما در دست و دلت ذخیره شده است.
فکر کنم امروز روز بازخوانی خاطره ای است. چیزی در ذهنم نیست اما قلبم در حال عزاداری است. سنگین هستم. فکر کنم خاطره مرگ است. الان اگر من را به مجلس ختم هر کسی ببرند می توانم از ته قلب برایش گریه کنم. کوچکترین چیزی اشکم را در می آورد.انگار همه اعضای بدنم خبر دارند چه شده جز این مغز خوش و خرم من.. .

پاسخی بگذارید

