همایش سینه لرزانها یا روزمه به دستها ؟

چند روزی است که اهالی وصل  به اینترنت در شور و هیجان روز دوشنبه اند که قرار است سینه های بلورین برای برخورد قاطع با آقای صدیقی ، به نمایش در آیند. راستش رو بخواهید واقعا این ایده ساده لوحانه به ذهن چه کسی رسیده است  من نمیدانم. با عرض معذرت برای صریح سخن گفتنم. اما وارد شدن در مکالمه ای که از اساس قبولش نداری دیگر چه معنی دارد. سینه لرزانها واقعا چه چیزی را میخواهند ثابت کنند . فرض  کنیم  میخواهند به اون آقای عقب افتاده و احتمالا عقب افتاده هایی مثل خودش بگویند دیدی که سینه لرزاندیم و لزلزله ای نیامد. با در نظر گرفتن   یک موقعیت تخیلی  که آن آقا  یا کسانی که مثل او فکر می کنند  لرزش و تشعشع نور سینه ها بهشان برسد، باز هم برایتان هزار داستان هود و نوح و … دارد که تا ابد مختان را به کار بگیرد. اصلا یک موقعیت  خنده دار دیگر اینکه   یک زلزله نیم ریشتری در دارقوز آباد به فاصله یک هفته  اتفاق بیافتد آنوقت چه. آنوقت تازه میروید دست آن عقب افتاده را میگیرید و برایش توضیح می دهید چرا زلزله اتفاق می افتد و تا چه حد علم،  توانایی پیش بینی زلزله را دارد و خلاصه  گودرز به شقایق تخیلی  تو هیچ ربطی ندارد. خوب این را از اول بگو و درگیر استدلال احمقانه نشو.

حالا یک عده از زنان فهمیده  هم کمپین مغز لرزان راه انداخته اند انصافا از اسمش خوشم آمد اما از رسمش نه چندان.   استدلال  این گروه هم این بود که دخترها ( اینجور که بنده فهمیدم ) گول نخورید و دستخوش این سوءاستفاده نشوید که باز این پسرها و مردها میخواهند سوءاستفاده جنسیتی بکنند. این زنان توانا هستند که با رزومه های پر بارشان میتوانند جلوی این خرافات را بگیرند. آخه چی بگم والا. برداشت ناقص بنده این است که نخیر!  اگر نود درصد زنان هم تحصیلکرده  باشند باز هم وقتی استدلالت بر مبنای توانایی زن  است شکست خورده ای. نمی گویم  زن توانا و تحصیلکرده و .. بد است. من میگویم این توانایی  زنها  و موفقیتهایشان  دوای  هر چیزی نیست. که از سال اول زندگی توی کله ما زنها کرده اند. مادر بزگم  که خیلی صریح  این را میگفت و من بارها در عبارتهای  مختلف از خیلی ها شنیده ام » می خواهی توسری نخوری درس بخوان دخترم»  و این کمپین هم من را یاد این  استدلال انداخت .آخر نشان دادن توانایی زنهای ایرانی خیلی خوب است و باید زنهای ایرانی خیلی بیشتر از موفقیتهای خودشان و دوستانشان بگویند اما این چه ربطی دارد به حرف صدیقی. احساس می کنم مثل این است که در جواب حرف صدیقی دخترها رزومه ها رو بالا بگیرند و بگویند «نگاه من چه دختر خوبی هستم ،همه نمره هام خوب است و اصلا هم  سزاوار حرف تو نبودم».  من نمی فهمم چرا باید برای  این حرف از اساس مشکل دار،  زنها ( دوای همه دردها انگار پیش زنها است)  تبرئه جور کنند.  میگویم از اساس مشکل دار  به خاطر  اینکه  اولا: این آقا ریشه فساد را در زنها می داند اینجا شادی صدر بهتر توضیح داده که انصافا هم خوب گفته.قسمت دوم قضیه هم فکر نکنم هیچ زمین شناسی را رنجانده باشد .

حرفهای شادی صدر اما نکته جالبی را نشانه گرفته بود.   من همین الان به عنوان یک نمونه آماری می توانم از معدود مردهای تحصیلکرده خارج نشینی که دور و برم می شناسم  برایتان  مثال بزنم کم هم نه،  که این نگاه را به زن  دارند. نکته مایوس کننده هم این است که همه به اصطلاح از افیون مذهب نجات پیدا کرده اند. شاید به نظرتان خصمانه بیاید اما من میگویم به جای اینکه هی  نقش دختر خوب  و بیگناه را داشته باشیم و ساکت و سر به زیر کارمان را بکنیم تا شاید روزی با حجم آگاهی تولید شده و روزمه های پر بار  این خرافات  را از بین ببریم  خوب اینها را به چالش بکشیم.وقتی دوست پسر و هم کلاسی  یا شوهر یا مردهای  دور و برمان  که شب شنبه شان بدون کلاب رفتن سر نمی شود اما افاضه فضل میکنند که خارجه جای خوبی برای دختر بزرگ کردن نیست تحمل نکنیم و بگوییم آنچه را فکر می کنیم. وقتی  دوستمان دو ساعت سخنرانی می کند که دختری که در یک رابطه دائمی با دیگری است نمی تواند با یک پسر دیگر قهوه بخورد و   نیم ساعت  دو به دو حرفهای دوستانه بزند اماداشتن  چندین رابطه عاشقانه همزمان را برای یک پسر، از معیارهای جذابیتش می داند یاد آوری کنیم که کجای کارش می لنگد. خلاصه کلام اینکه این   تناقضهای رفتاری و فکری  است که مثل خوره در ما ریشه دوانده.  که نه با سینه حل می شود و نه با رزومه زنها.

پ.ن.1  یک نگاه به کامنتهای مقاله شادی صدر هم  خالی از لطف نیست .

پ.ن. 2. نکته ای که شاید بهتر بود  از اول می گفتم:  اینکه من فقط جنبه ای که فکر میکردم این جنبش های اینترنتی میلنگند را  گفتم . بدون شک  هر کدامشان هم نکته های جالبی داشتند که  کمکی به بحث من نمی کرد. در نتیجه نیاوردمشان:).

9 پاسخ to “همایش سینه لرزانها یا روزمه به دستها ؟”

  1. هری Says:

    ای بابا چرا ما رو تو ایران خبر نکردن پس….نه زلزله رو دیدیم نه چیزای لرزان رو….

  2. شین Says:

    . اون کسایی که سینه لرزان راه انداختند واقعا فکر میکنی میخواستند ثابت کنند این قضیه زلزله و فساد بی پایه است؟ نه دوست عزیز این یک حرکت سمبولیک بوده که نشان میده چند نفر آدم تو دنیا حساسند به این قضایا نه بیش از این
    در مورد مغز لرزه کاملا باهات موافقم

    و جالب اینکه هیچکدام از خانمها و آقایان ایرانی را ندیدم که بگویند این خانمها هر جای بدنشان را میخواهند نشان بدهند، به ما ربطی نداره
    یا مثلا بگن من سینه لرزه را نمی پسندم ولی به مزخرفات اون مردک اینجوری واکنش نشان میدم
    فقط حرف میزنیم و قضاوت میکنیم حرف میزنیم و قضاوت میکنیم

  3. سانی Says:

    خیلی خوب نوشتی و جمع بندی کردی. ممنون

  4. ادامه بحث بر سر نوشته شادی صدر – ۲ | تا بهار Says:

    […] همایش سینه لرزانها یا روزمه به دستها ؟ […]

  5. آریو Says:

    کلا همش تقصیر این زنهاست:دی

  6. پگاه Says:

    من هم همون روز همین مکالمات را داشتم با مصطفی. باهات در هر دو قسمت موافقم.

    رلستی چه عجب تشریف آوردید وبلاگستان

  7. milishia Says:

    شما را به دیدن یک قصیده و یک مثنوی از ایرج میرزا در مورد حجاب دعوت میکنم
    http://milishia.wordpress.com/

  8. shaqayeq Says:

    daqiqan hamintor bode v hast
    🙂

  9. پگاه Says:

    تولدت مبارک

بیان دیدگاه